Legislația din România îi obligă pe șoferi să aibă în mașină o trusă de prim ajutor, stingător și triunghi reflectorizant. Dar, ești obligat să ai în mașină roată de rezervă și cric?
La școala de șoferi, cursanții învață care sunt elementele de siguranță pe care trebuie să le aibă mereu în mașină. Dar și care sunt cele recomandate, pentru situații neașteptate.
În categoria celor obligatorii se încadrează, desigur, stingătorul auto, trusa medicală și cele două triunghiuri reflectorizante. Iar acestea trebuie să fie omologate și în perioada de valabilitate.
În schimb, nu ești obligat să ai în mașină roată de rezervă și cric. Deși sunt elemente care pot fi considerate „de siguranță”, ele nu sunt obligatorii.
În aceeași categorie intră șufa de tractare, coarba cu care se deșurubează roțile sau cablurile de pornire auto.
Majoritatea mașinilor noi aveau, în trecut, incluse în preț roata de rezervă, cricul și cheia de deșurubat roțile. Acum, tot mai mulți producători renunță la acestea și le includ la categoria de extra-opțiuni.
Presupunem că circuli pe un drum național, cu o singură bandă pe sens, când descoperi că ai făcut pană. Îți vei da seama de asta pentru că mașina va începe să trepideze și vei auzi un huruit neobișnuit.
Siguranța este pe primul loc, așa că trebuie să tragi pe dreapta cât de repede se poate. Încearcă să te duci cât mai mult în afara carosabilului, să ieși de tot de pe drum, dacă se poate. De asemenea, e indicat să fie un loc cât mai plan, astfel încât mașina să nu fie înclinată foarte mult.
După ce oprești motorul, tragi frâna de mână și pui semnalul de avarii. Apoi montezi triunghiurile reflectorizante în fața și în spatele mașinii, la cel puțin 50 de metri distanță. Și indicat ar fi ca acestea să fie puse pe marginea drumului, pe linia farului și a stopului mașinii care se află cel mai aproape de carosabil.
Dacă roata pe care trebuie să o schimbi e pe partea cu șoseaua, asigură-te că triunghiurile reflectorizante sunt puse astfel încât tu să ai un spațiu de manevră cel puțin 1 metru între mașina ta și celelalte vehicule care circulă pe șosea.
După ce ai urmat măsurile de precauție de mai sus, poți să treci la etapa a doua – schimbatul roții.
Pentru a schimba roata la o mașină, trebuie să ai cric, cheie de deșurubat prezoane și, desigur, o roată de rezervă. După ce ai dat jos capacul roții (dacă e cazul), trebuie să deșurubezi, pe rând toate prezoanele. În general, sunt 4 sau 5, dar poți întâlni mașini cu 3, 6 sau chiar mai multe șuruburi.
Pe scurt, pașii sunt următorii:
După ce ai desfăcut toate prezoanele și ai scos piulițele, pui cricul sub mașină. Acesta trebuie așezat pe o zonă cât mai stabilă, deci ai grijă să nu fie nisip sau pământ moale, ca să nu alunece în momentul în care ridici mașina.
Poți pune sub cric, dacă e nevoie, un lemn sau un fier (pătrat sau paralelipipedic) suficient de gros cât să susțină mașina și să ofere un plus de stabilitate cricului.
Partea de sus a cricului trebuie poziționată pe o zonă metalică a șasiului, cât mai aproape de roata pe care o schimbi.
Odată stabilizat, începi să ridici cricul fie prin rotirea levierului fie prin apăsarea levierului succesiv (dacă e hidraulic).
Permanent, trebuie să te asiguri că mașina rămâne pe loc și să fii pregătit, în cazul în care se destabilizează, să te ferești. Sub nicio formă, nu trebuie să intri sub mașină când aceasta e ridicată pe cric.
E suficient să o ridici până când roata nu mai atinge solul, deci la o distanță de 5-10 cm de asfalt.
Odată ce roata la care ai făcut pană e în aer, o scoți cu atenție de pe prezoane și o lași jos, lângă mașină.
Iei apoi roata de rezervă și o montezi în locul acesteia. Trebuie să o împingi până la capăt, astfel încât ea să intre pe butuc și să nu se
țină doar în șuruburi.
Odată poziționată, înșurubezi 2-3 dintre piulițe, cu mâna, astfel încât să te asiguri că rămâne pe loc când va atinge solul.
Începi apoi să lași ușor cricul să coboare, până când roata se așează pe sol.
Fie prin răsucire în sens invers, fie prin deblocarea sistemului hidraulic al cricului, acesta va permite mașinii să revină cu toate cele 4 roți pe pământ. După ce te asiguri, încă o dată, că roata de rezervă este așezată corect, poți coborî de tot cricul.
Odată ajunsă pe sol, montezi și restul piulițelor și le înșurubezi până la capăt.
Folosește cheia de roți pentru a strânge cât poți de tare prezoanele. Eventual, poți să te apeși cu piciorul pe aceasta pentru a fi sigur că sunt înșurubate complet.